Piramida żywieniowa

Życie stawia przed nami codziennie nowe wyzwania i problemy do rozwiązania. Aby im sprostać musimy utrzymywać dobrą kondycję fizyczną, która z kolei jest warunkiem zachowania sprawności psychicznej. Oba te elementy decydują o ogólnym samopoczuciu. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu kluczowa jest odpowiednio zbilansowana dieta, dostarczająca odpowiednich substancji odżywczych i energetycznych. Niektórych z nich nasze ciało nie jest w stanie wytworzyć samo, natomiast ich deficyt prowadzi do zaburzeń. Utrata odporności, choroby cywilizacyjne, nieprawidłowy rozwój, przedwczesne starzenie, chroniczne przemęczenie bardzo często wynikają z nieodpowiedniego sposobu odżywiania. Od tego, co spożywamy i w jakich proporcjach, zależy nasze zdrowie.

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej to graficzna forma przedstawienia zasad zdrowego żywienia oraz idei prawidłowego komponowania całodziennej diety.

Według zaleceń podstawą codziennego żywienia powinny być warzywa i owoce, najlepiej w postaci surowej, różnokolorowe oraz w proporcji ¾ warzyw do ¼ owoców. Z produktów zbożowych zaleca się wybór tych niskoprzetworzonych (ciemne pieczywo, grube kasze i inne produkty pełnoziarniste). Źródłem pełnowartościowego białka powinny być niskotłuszczowe produkty mleczne, ryby, jaja oraz chude mięso, najlepiej pochodzenia drobiowego. W celu ograniczenia spożycia tłuszczu zwierzęcego, zwłaszcza nasyconych kwasów tłuszczowych, należy głównie wybierać drób – kurczaka lub indyka, a nie częściej niż 1-2 razy w miesiącu chude mięso czerwone (wołowe i wieprzowe). Natomiast 1-2 razy w tygodniu rekomenduje się posiłek bezmięsny na bazie nasion roślin strączkowych. Uzupełnieniem diety powinny być tłuszcze pochodzenia roślinnego w postaci olejów roślinnych, orzechów, pestek i nasion. Istotne jest również wypijanie odpowiedniej ilości płynów (ok. 1,5 l wody dziennie) oraz unikanie spożycia cukru i słodyczy oraz dosalania gotowych potraw.

Spożywanie zalecanych w piramidzie różnorodnych produktów w odpowiednich ilościach i porcjach jest podstawą zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia i profilaktyki chorób powstających na tle niewłaściwego żywienia.